Net zoals joden hechten moslims veel belang aan een eeuwige rustplaats na hun dood. Dat betekent dat hun graf niet geruimd mag worden. En dat is niet altijd mogelijk op onze begraafplaatsen, al wordt er soms wel een speciaal gedeelte voorzien op algemene begraafplaatsen.
Hoewel er in de oorlog helaas veel joodse begraafplaatsen vernield zijn, hebben we in Nederland nog steeds enkele oude joodse begraafplaatsen. De oudste nog bestaande joodse begraafplaats is Beth Haim in Amsterdam. Deze begraafplaats werd in 1614 gesticht.
Voor de Geert-fans die graag hoog opgeven over onze ‘joods-christelijke cultuur’: de oudste moslimgraven van Europa zijn door archeologen teruggevonden in Zuid-Frankrijk en dateren uit de 7e of 8e eeuw. Het oudste nog bestaande moslimgraf in Nederland stamt uit 1828 en is dus bijna 200 jaar oud. Het oudste islamitische perceel in Nederland vind je terug in Den Haag. Het werd in 1932 geopend. Op de Parijse begraafplaats Père Lachaise was er zelfs in 1858 al een islamitisch perceel. Je ziet het terug op deze 19e-eeuwe kaart:
Kortom: we zijn in West-Europa – en dus ook in Nederland – al wel even vertrouwd met eeuwige graven. En nu onze maatschappij wat gemengder wordt, groeit de behoefte aan dergelijke begraafplaatsen. In Rotterdam komt er daarom misschien een gezamenlijke begraafplaats voor joden en moslims. En gisteren verscheen er een bericht over een speciale islamitische begraafplaats in Drenthe. Het zou de grootste islamitische begraafplaats van Europa worden. De moslims hopen het terrein zelf te kunnen financieren (de helft van de fondsen is al binnen). Het terrein is bovendien afkomstig van een particuliere eigenaar. Er is dus geen openbaar terrein of belastinggeld mee gemoeid. Maar toch stond Geert gisteren meteen op zijn achterste poten.
De Geert-fans reageerden massaal. Terwijl de hele wereld de Holocaust herdacht op de 75e verjaardag van de bevrijding van Auschwitz, gingen de Geert-fans zich te buiten aan de walgelijkste en domste reacties. Je vindt hieronder een kleine bloemlezing.
Honderden Geert-fans wilden varkens op de begraafplaats rond laten lopen of de boel besmeuren met slachtafval, bloed of uitwerpselen van varkens. Enkele voorbeelden:
Sommigen ‘gunden’ de moslims een graf in zee:
Ook vonden sommige Geert-fans een vuilnisbelt wel geschikt of vonden ze moslims te vervuilend:
Enkele flauwe grappenmakers wilden er een fietsenstalling van maken:
Sommige Geert-fans gunden hen alleen maar een plekje buiten Nederland:
Er was zelfs één Geert-fan die overleden moslims op wilde laten eten door de Chinezen:
Bepaalde fans van de ‘joods-christelijke traditie’ misten gewoon de skills om het principe van een (particuliere) eeuwige rustplaats te begrijpen:
De financiering werd natuurlijk ook in twijfel getrokken:
Sommige Geert-fans zagen meer heil in overleden moslims dan in levende. Eén Geert-fan wilde zelfs Rutte mee in het graf nemen:
De Kalergische Geert-fans vreesden dan weer voor ondergrondse omvolking…
Maar dit waren de ergste reacties: mensen die de begraafplaats wilden vernielen of bevuilen:
En zelfs een oproep voor een zuivering:
Nogmaals: deze reacties werden geschreven op een dag waarop we de genocide op de Europese joden herdachten – mensen met dezelfde principes hieromtrent. Deze Geert-fans zouden zich moeten schamen. En Geert ook, dat hij op deze herdenkingsdag – en eigenlijk überhaupt – zulke bagger toelaat op zijn Facebookpagina.
…
…